vrijdag 11 december 2015

Een veelgemaakte scriptiefout: het gebruik van de woorden 'als' en 'indien'

'Als' en 'indien' worden als voegwoorden zeer vaak gebruikt om zinnen met elkaar te verbinden.

Wat is het verschil tussen deze twee woorden?

'Als' is een voegwoord van tijd. Dat wil zeggen dat het wordt gebruikt als de nadruk op tijd wordt gelegd.

In de onderstaande zinnen is het gebruik van het woord 'indien' niet toegestaan:


  • Als de auto komt, stop ik mijn bagage in de kofferbak
  • Geef je het even aan, als het eten klaar is?
  • Ik zal zeer teleurgesteld zijn als ik volgende maand geen 'go' krijg voor mijn scriptie
'Als' en 'indien' worden beide gebruikt als er een voorwaarde wordt gesteld, dus als voegwoord van voorwaarde. 

  • Als/indien ik slaag voor mijn scriptie, geef ik een groot feest
  • Ik zal mijn bachelor niet kunnen halen, als/indien ik geen stageplek vind
  • Als/indien hij zijn excuses aanbiedt, zal ik hem vergeven voor zijn fout
Meer scriptiehulp nodig? Kijk op scriptium.nl voor extra scriptietips

Geen opmerkingen:

Een reactie posten